اخبار

یاقوت کبود (Sapphire)

سنگ یاقوت کبود

یاقوت کبود یک سنگ قیمتی گرانبهاست که از کانی کوراندم به دست می آید. این سنگ غالبا به دلیل رنگ آبی چشمگیر و منحصربفردش شناخته می شود، اگرچه میتوان آنرا در طیفی از رنگ های دیگر نیز مشاهده نمود. یاقوت کبود دارای تاریخچه ای منحصربفرد از انواع داستان های باورنکردنی در رابطه با خانواده های سلطنتی و یا افسانه های باستانی شگفت انگیز است. بنابراین، یاقوت کبود یکی از گرانترین سنگ های قیمتی است که پا به پای الماس در انواع جواهرات به کار گرفته می شود.

 

ظاهر یاقوت کبود

بسیاری از مردم یاقوت کبود را نگینی با رنگ آبی فریبنده و دلربا می دانند. در حالی که یاقوت کبود آبی بیشترین محبوبیت را در بین مردم دارد، لکن این سنگ در طیفی از رنگ های دیگر نیز قابل مشاهده است. در واقع یاقوت کبود علاوه بر آبی، در رنگ های صورتی ، بنفش ، زرد ، سبز ، سفید و سایر سنگها نیز قابل مشاهده می باشد.

انواع طبیعی یاقوت کبود همواره دارای شکاف ها و ناخالص یهای جزئی هستند. اما این ناخالصی ها جزو نقص های این سنگ به حساب نمی آیند و در واقع ثابت می کنند که یاقوت کبودی که در دست دارید اصل است. درحقیقت میتوان گفت که همین ناخالصیها آن را منحصر به فرد می کنند. اگر یاقوت کبود شما عاری از هرگونه عیبی باشد، به احتمال زیاد یک یاقوت کبود آزمایشگاهی است.

 

یاقوت کبود از چه چیزی ساخته شده است؟

یاقوت کبود از کانی کوراندم که درواقع فرم متبلور شده اکسید آلومینیوم است، به دست می آید. کوراندم در سنگ های صخره ای کریستالی شکل می گیرد که بر اساس مواد معدنی دردسترس، آنچه ما به عنوان یاقوت کبود یا یاقوت سرخ می شناسیم را تولید می کنند.

درواقع ترکیب مواد معدنی موجود در این سنگ های صخره ای در طول هزاران سال با هم آمیخته شده اند تا سنگ های قیمتی زیبا و کمیابی مانند یاقوت کبود را تولید کنند.

کوراندم یک ماده بسیار سخت است که تقریباً سختی آن با الماس برابر می باشد. به همین دلیل یاقوت کبود بسیار بادوام و محکم بوده و به راحتی خراشیده نمی شود. یاقوت کبود در مقیاس 1 تا 10 سختی مواد معدنی، نمره 9 را به خود اختصاص داده و درواقع بعد از الماس که نمره کامل 10 را دارد، در رتبه دوم جای گرفته است.

 

یاقوت کبود آزمایشگاهی

در حالی که تشکیل یاقوت کبود طبیعی، هزاران سال به طول می انجامد دانشمندان توانسته اند این روند را به مدت زمان کمتری تقلیل دهند و  یاقوت کبود ساخته شده توسط انسان را در آزمایشگاه تولید نمایند.

یاقوت کبود آزمایشگاهی از فرم های مصنوعی کوراندم که برای ساخت یاقوت کبود و یاقوت سرخ مصنوعی (سنگ جواهر گران بهای دیگری که از کوراندم ساخته می شود) به کار گرفته می شوند، تولید می گردند. از آنجا که هم یاقوت کبود طبیعی و هم اشکال مصنوعی آن از یک ماده معدنی به دست می آیند، یاقوت های ساخته شده در آزمایشگاه به طور کامل شبیه به نمونه طبیعی خود هستند و دارای ویژگی های بصری و سختی یکسانی می باشند. با این حال، یاقوت های کبود ساخته شده در آزمایشگاه به دلیل کاهش زمان ساخت و تسریع روند تولید هزینه کمتری را در بر دارند.

ساده ترین راه برای متمایز نمودن یک یاقوت کبود طبیعی از انواع آزمایشگاهی، بی عیب و نقص بودن انواع آزمایشگاهی این سنگ است. اگر به دقت نگاه کنید یاقوت کبود طبیعی دارای شکاف ها و ناخالصی های کوچکی در سراسر خود است. با این حال، جواهرات ساخته شده در آزمایشگاه تحت تاثیر فشارهای غیرقابل پیش بینی طبیعت قرار نگرفته و بنابراین تمیز و بی عیب و نقص هستند.

علیرغم اینکه سنگ های ساخته شده در آزمایشگاه هیچ گونه نقص و ناخالصی قابل مشاهده ای ندارند، یاقوت کبود طبیعی طرفداران بیشتری داشته و بنابراین گرانتر نیز هست. (مخصوصاً یاقوت کبود طبیعی کمیاب و با کیفیتی مانند یاقوت کبود کشمیر)

 

انواع یاقوت کبود

 

یکی از دلایل جذاب بودن یاقوت کبود، تنوع زیاد این سنگ است. عناصر شیمیایی مختلف موجود در این سنگ باعث می شوند تا یاقوت کبود در طیف وسیعی از رنگ های مختلف قابل مشاهده باشد.

یاقوت کبود آبی، محبوب ترین و پرطرفدارترین نوع یاقوت کبود است. رنگ آبی بی نظیر یاقوت می تواند از سنگی به سنگ دیگر متفاوت باشد. بنابراین میتوان یاقوت کبود را در انواع رنگ ها از آبی کم رنگ گرفته تا آبی سلطنتی عمیق و پررنگ مشاهده نمود. از نظر بسیاری از مردم هیچ چیز نمی تواند به اندازه یک یاقوت کبود آبی جذاب و فریبنده باشد.

یاقوت کبود صورتی، نوع دیگری از یاقوت کبود است که جذابیت خاص خود را دارد. وقتی که کروم در تمام پروسه تولید سنگ نقش داشته باشد، یاقوت کبودی با رنگ صورتی پر جنب و جوش حاصل می شود. یاقوت کبود صورتی بسیار زیبا و عاشقانه است و معمولا از آن برای درست کردن حلقه های نامزدی استفاده می شود.

یاقوت کبود زرد نیز دارای انواع متنوعی است. این سنگ معمولا دارای رنگی گرم و پر جنب و جوش است و لذا با اکثر جواهرات همخوانی بی نظیری دارد. یاقوت کبود زرد بسیار شبیه الماس زرد است و در واقع می تواند جایگزین ارزان تری برای این سنگ به حساب بیاید.

یاقوت کبود سبز گونه ای کمتر دیده شده و غیر سنتی از این سنگ است. این نوع یاقوت کبود می توانند بسیار کم رنگ باشد یا رنگ عمیق و پررنگی داشته باشد و یا در رنگی بین این دو طیف مشاهده شود.

یاقوت کبود سفید نوعی یاقوت کبود است که شباهت زیادی به الماس دارد و لذا می تواند به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای این سنگ مورد استفاده قرار گیرد. ظاهر این دو سنگ در نگاه اول بسیار شبیه به هم است، اما این سنگ نمی تواند درخشندگی و جذابیت الماس را داشته باشد.

یکی دیگر از انواع منحصربفرد یاقوت کبود یاقوت کبود پادپارادچا است. همانطور که در بالا اشاره نمودیم، این گونه یاقوت های کبود بسیار نادر بوده و دارای جذابیتی فریبنده هستند. تشخیص دقیق رنگ یاقوت کبود پادپارادچا بسیار دشوار است، چرا که در.واقع رنگ این سنگ ترکیبی گرمسیری از طیف های صورتی و نارنجی است. معمولا از این سنگ برای ساخت جواهراتی از طلای رزگلد استفاده میشود چراکه این سنگ زیبایی خیره کننده ای به طلای رزگلد می بخشد.

جالب اینجاست که هیچگونه یاقوت کبود قرمزی وجود ندارد. از نظر علمی، هر دوی این سنگ ها یاقوت هستند. چراکه هم یاقوت سرخ و هم یاقوت کبود از کوراندم به دست می آیند و تنها تفاوت بین آنها به رنگشان باز می گردد. یاقوت قرمز در خلوص رنگی خاصی میتواند به یاقوت صورتی تبدیل شود.

 

چهار ویژگی یاقوت کبود

رنگ

 

رنگ مهمترین عاملی است که خریداران در هنگام خرید سنگ های قیمتی رنگی بدان توجه می کنند. رنگ یاقوت کبود همان چیزی است که خریداران را مجذوب خود می کند و سبب می شود تا آنها به سمت سنگ جذب شده و به خریدنش فکر کنند.

اما جذابیت یاقوت کبود زمانی افزایش می یابد که این سنگ دارای تناژ، نما و خلوص لازم باشد. بدون این ویژگی ها این سنگ ممکن است کسل کننده، بی رنگ و خاکستری به نظر برسد.

 

وضوح

احتمال بسیار اندکی وجود دارد که بتوان یاقوت کبودی بدون رخنه و ناخالصی پیدا کرد. در صورتی که هیچ ناخالصی در یاقوت کبود وجود نداشته باشد سنگ شناسان، سنگ را به عنوان تقلبی یا آزمایشگاهی درنظر می گیرند. همه یاقوت ها اعم از یاقوت کبود دارای باریکه های رتیل یا “ابریشم” هستند.

امروزه اکثر یاقوت های کبود موجود در بازار برای افزایش شفافیت و جلای رنگ، تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند. (اگر یاقوت کبودی اصلاً تحت عملیات حرارتی قرار نگرفته باشد بسیار گرانقیمت خواهد بود)

 

برش

برخلاف انواع برش های استانداردی که برای الماس وجود دارد، هیچ برش استانداردی برای یاقوت کبود وجود ندارد. درواقع در حالی که با یک برش ایده ال، می توان ظاهر و وضوح و جذابیت الماس را به حداکثر رساند، این امر درمورد یاقوت کبود و بسیاری از سنگ های قیمتی رنگی دیگر صدق نمی کند و در مورد این سنگ ها باید به هنر سنگ تراش تکیه کرد تا بتواند با هنرمندی هرچه تمامتر رنگ، شفافیت و درخشندگی یاقوت کبود را به حداکثر برساند.

 

عیار

از آنجا که سنگ های قیمتی از نظر رنگ و سختی بسیار متفاوت هستند، چگالی آنها نیز قطعا متفاوت خواهد بود. این امر زمانی آشکار می شود که ما قیراط یا وزن یاقوت کبود را با وزن یا قیراط یک الماس مقایسه می کنیم.

از آنجا که یاقوت کبود معمولاً سنگین تر است، یک یاقوت کبود یک قیراطی کوچکتر از یک الماس یک قیراطی به نظر می رسد.

 

Source: www.diamonds.pro
بازگشت به لیست