اخبار

سنگ آمتیس

سنگ آمتیس (Amethyst)

آمتیس ها به شکل بلورهای بلند و منشوری در پوکه سنگ ها یا سنگ های تو خالی شکل می گیرند. این پوکه سنگ ها با شکل گیری حفره هایی در سنگ های آتشفشانی به وجود می آیند.. با سرد شدن سنگ، آب اشباع شده که حاوی مواد معدنی، گازها و مواد آتشفشانی است تقطیر و متبلور می شود و با سفت و سخت شدن این بلورها، آمتیس شکل می گیرد. اگرچه این سنگ بیشتر به رنگ بنفش تیره است اما می تواند به رنگ قرمز مایل به بنفش یا بنفش کم رنگ مایل به یاسی نیز مشاهده شود.

بیش از 2000 سال است که آمتیس طبیعی به عنوان یک وسیله تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که نسخه آزمایشگاهی این سنگ جدیدتر بوده و چندان رواج ندارد.

آمتیس که به عنوان یکی از اعضای خانواده کوارتز شناخته میشود و از رنگ بنفش منحصربفردی بهره می برد دارای سختی هفت در مقیاس Mohs است. نگین های آمتیس بسیار با دوام هستند و همین امر آنها را به سنگ های ایده آلی برای انواع جواهرات تبدیل نموده است. اغلب اوقات می توانید گوشواره ها، آویزها، دستبندها و انگشترهای مزین به آمتیس را در جواهر فروشی ها مشاهده کنید و حتی گاهی اوقات این سنگ برای درست کردن دستبند النگویی یا مهره های دستبند نیز برش داده می شود.

آمتیس را می توان با توجه به سختی و دوام منحصربفرد آن به اشکال مختلف برش داد. این سنگ نسبت به سایر سنگها از تنوع بیشتری برخوردار است. الماسی، لایه لایه و دامله تنها تعدادی از برش های رایج برای این سنگ هستند.

آمتیس با کیفیت را می توان در سریلانکا، سیبری، برزیل، اروگوئه، نامیبیا و شرق دور یافت. علاوه بر این معادن بزرگ این سنگ در نامیبیا، استرالیا و آمریکا قابل مشاهده هستند. بزرگترین مخزن این سنگ جواهر در آمریکای جنوبی وجود دارد.

 

ارزش سنگ آمتیس

ارزش سنگ آمتیس به عوامل مختلفی، از جمله اندازه سنگ و عمق رنگ آن بستگی دارد.

آمتیس طبیعی گرانتر از آمتیس مصنوعی است که معمولاً در آزمایشگاه ساخته م یشود. با این حال، سنگ های آمتیس چندان گران نیستند زیرا پیداکردن آنها آسان است.

 

انواع آمتیس

آمتیس در انواع مختلفی موجود است که هر کدام دارای رنگ بنفش منحصر به فرد خود هستند. برخی کاملا بنفش بوده و برخی در رنگ های قرمز مایل به بنفش قابل مشاهده می باشند. از انواع آن می توان به آمتیس بنفش کمرنگ یا لاوندر که رنگ روشن تری دارد و همچنین آمتیس کانادایی اشاره نمود. آمتیس کانادایی شامل یک لایه قرمز رنگ در زیر سطح خود است که سبب میشود رنگ سنگ، پر جنب و جوش تر دیده شود. انواع دیگر آمتیس عبارتند از آمترین، آمتیس وراکروز و کوارتز کاکتوس.

سنگ های آمتیس اعم از آمتیس مصنوعی یا طبیعی، فوق العاده زیبا هستند. رنگ بنفش پر زرق و برق این سنگ می تواند با هر فلزی هماهنگ شده و هر ظاهری را دو صد چندان زیبا کند.

آمتیس مصنوعی

آمتیس مصنوعی نیز در همان سایه های بنفش عمیق و بنفش مایل به قرمز آمتیس طبیعی ساخته میشود. با این حال، آمتیس مصنوعی بسیار ارزان تر از نوع طبیعی خود است و می تواند به سرعت تولید شود. این سنگ تقریباً دو دهه است که در آزمایشگاه ساخته می شود و باعث شده که قیمت بازار آمتیس طبیعی به میزان قابل توجهی سقوط کند.

معنا و مفهوم آمتیس و سمبل این سنگ

انواع طبیعی آمتیس به چاکراهای چشم سوم و تاج مرتبط میشوند. رنگ بنفش یا قرمز مایل به بنفش آمتیس مدتهاست نمادی از آرامش، پاکسازی روح و انرژی آرامش بخش است.

بلورهای این سنگ نشان دهنده پالایش روح و ارتباط با جهان معنوی و الهی هستند. در حقیقت آمتیس به آرامش، درک، اعتماد و لطف و همدردی مرتبط می باشد لذا دربسیاری از فرهنگ ها انواع تناژهای فرعی رنگ بنفش را به این گوهر نسبت داده اند.

خواص درمانی آمتیس

اعتقاد بر این است که آمتیس دارای خواص درمانی منحصربفردی است و لذا از فردی که آن را دارد دربرابر انرژی های منفی محافظت خواهد کرد. برخی معتقدند که خواص آرامش بخش این سنگ از طریق هماهنگی با جهان معنوی، رویاهایی آرامش بخش را برای فرد ایجاد کند. علاوه بر این، این سنگ آرامش و هوشیاری بی نظیری را برای افراد آگاه به ارمغان می آورد، زیرا به جریان آزاد ذهن در هر دو بعد ذهنی و متافیزیکی کمک می کند.

در قدیم تصور می شد که آمتیس طبیعی می تواند بدن را از تمام سموم پاکسازی کند. یونانیان باستان معتقد بودند که این سنگ از مالک خود در برابر مستی محافظت می کند و سبب میشود تا دارنده آن همواره هوشیار باشد. بنابراین درگذشته مردم از جام های حاوی سنگ های آمتیس، شراب می نوشیدند تا دچار مستی نشوند و این سنگ را بر روی بدن بیماران می گذاشتند تا عفونت کشیده شود.

فواید آمتیس چیست؟

فراتر از خواص و مزایای فیزیکی آمتیس، رنگ بنفش این سنگ می تواند یک آرام بخش طبیعی باشد. گفته می شود که رنگ بنفش آمتیس خشم را از بین می برد، به کنترل ترس و عصبانیت کمک می کند و فرد مضطرب را آرام می کند.

از دیگر مزایای آمتیس می توان به تسکین غم و اندوه و رفع افکار منفی اشاره کرد. علاوه بر این برخی رنگ این جواهر را با فعال سازی آگاهی معنوی، جذب انرژی های ادراکی و افزایش توانایی های روحی فرد مرتبط می دانند.

سنگ آمتیس چه تاثیرات بدی می تواند داشته باشد؟

گفته می شود سنگ های طبیعی آمتیس گهگاه اثرات جانبی بدی دارند، اما این امر چندان رایج نیست. برخی از این تاثیرات شامل آکنه، سرگیجه، حالت تهوع، درد سینه و نفخ شکم هستند.

در موارد نادر، آمتیس میتواند اثرات جانبی شدیدی مانند میگرن، درد شکم و واکنش های پوستی مانند پوسته های خشک پوستی را به همراه داشته باشد.

آیا میتوان از آمتیس در آب استفاده کرد؟

آمتیس می تواند خیس شود اما باید مراقب باشید چرا که این سنگ نمی تواند به مدت طولانی در معرض آب قرار گیرد و اگر به مدت طولانی در معرض آب باشد باعث آسیب های زیادی خواهد شد.

در واقع پس از تمیز کردن سنگ با آب یا اگر سنگتان خیس شده، آن را روی یک حوله خشک در معرض آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

آیا ممکن است رنگ آمتیس ها کدر یا کمرنگ شود؟

اگر آمتیس به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید یا در معرض هرگونه منبع UV باشد، رنگ آن کمرنگ و کدر خواهد شد. علاوه بر این اگر آمتیس برای مدت طولانی در معرض حرارت قرار گیرد رنگ بنفش آن کاملا بی رمق خواهد گردید.

آیا ممکن است رنگ آمتیس شفافتر و براقتر شود؟

به طور کلی، آمتیس ” eye-clean”(فاقد ناخالصی) است. این واژه برای توصیف سنگی استفاده می شود که عاری از هرگونه ضایعات قابل مشاهده با چشم غیر مسلح باشد. سنگ های آمتیس طبیعی از نظر ظاهری کاملاً شفاف هستند بنابراین می توانید از این طریق اصل یا مصنوعی بودن سنگ را تشخیص دهید.

آمتیس یک سنگ است یا یک کریستال و تفاوت بین این دو چیست؟

تفاوت سنگ با کریستال در این است که سنگ از مواد معدنی جامد و غیر فلزی تشکیل شده اما از طرف دیگر کریستال ها از یون ها، اتم ها و مولکول هایی تشکیل شده اند که در الگوهای تکراری ای قرار گرفته و همین امر باعث شده شکل جامدی به خود بگیرند

آمتیس یکی از اعضای خانواده کوارتز است و به عنوان یک سنگ نیمه قیمتی طبقه بندی می شود، اما می تواند به شکل کریستال نیز در بیاید. این جواهر بنفش رنگ معمولاً به عنوان یک پوشش کریستالی در داخل سنگ بازالت شکل می گیرد.

 

Source: www.trulyexperiences.com
بازگشت به لیست