اخبار

خواص زمرد

سنگ زمرد

زمرد ها رنگ سبز پر جنب و جوش و پرجلایی دارند و لذا همین امر سبب می شود که در جواهرات امروزی بسیار بی نظیر و دلفریب به نظر می رسند. رنگ زیبای آنها در طول اعصار و دوران های مختلف توانسته بسیاری از جواهرات ارزشمند را مزین نماید. در واقع زمردی با سایه و شفافیت مناسب حتی می تواند از الماس نیز ارزشمندتر باشد.

مفهوم معنوی زمرد

در طول اعصار مختلف، زمرد به عنوان نماد حقیقت و عشق شناخته می شد و در یونان و روم باستان نیز این سنگ قیمتی به عنوان جواهر الهه ناهید، که نمادی از عشق و امید به زندگیست به حساب می آمد. در آن سوی دنیا نیز زمرد مورد احترام اینکاها بود و مصریان آن را منبع حیات ابدی می دانستند. آنها زمرد را هدیه ای از تحوت، خدای باستانی خرد و دانش در نظر می گرفتند. علاوه براین، این سنگ به عنوان سنگ بینش نیز شناخته می شد. یعنی مردمان باستانی بر این اعتقاد بودند که این سنگ سبب می گردد مالکش از حوادث و حقایقی که در آینده قرار است برایش پیش بیاید با خبر شود.

 

مفهوم عاطفی زمرد

در حالی که در زمان های قدیم یاقوت به دلیل رنگ قرمزش به عنوان نماد عشق و اشتیاق شناخته می شد، زمرد نیز به عنوان جواهر عشق درنظر گرفته می شد چراکه رنگ سبز آن نشان دهنده سرزندگی، آغازی جدید و فصل بهار بود. به همین دلیل این سنگ قیمتی نمادی منحصربفرد بود که خبر از یک آغاز جدید و شاد، یک عشق بی پایان و یا یک رابطه ابدی می داد. علاوه بر این زمرد می تواند نشان دهنده یک رابطه مبتنی بر وفاداری و ارتباط طبیعی قوی و ارزشمند با شریک زندگیتان باشد.

برخی معتقدند که زمرد می تواند عشق واقعی را آشکار نماید و عشاق را به هم نزدیکتر کند. در حالی که یاقوت به عنوان نماد عشق پرشور شناخته می شود، زمرد به عنوان نماد عشق مبتنی بر وفاداری و یک رابطه عمیق و مبتنی بر بلوغ درنظر گرفته می شود. به همین دلیل است که زمرد سنگ قیمتی بی نظیری است که می توانید آن را به عشقتان برای هدیه نامزدی یا سالگرد ازدواج یا به عنوان حلقه ازدواج هدیه دهید.

 

مفهوم سلامتی زمرد

بسیاری معتقدند که زمرد دارای عنصر شفا بخشی برای بیماری های جسمی و روانی است. بسیاری از درمانگران باستانی معتقد بودند که به گردن آویختن یا قرار دادن زمرد در نزدیکی خود باعث سلامت قلب می شود. علاوه بر این، برخی تصور می نمودند که رنگ سبز و خواص تسکین دهنده زمرد باعث تسکین درد چشم و بهبود بیماری های مرتبط با بینایی می شود. در قدیم برای درمان درد چشم زمرد را یک شب در آب خیس می کردند و آب آن را روی چشم می ریختند. تصور می‌شود زمرد به دلیل ویژگی‌های جوان‌کننده اسطوره‌ای و باستانی خود اندام‌های خسته را احیا می‌کند و بخش‌هایی از بدن مانند کلیه‌ها، پانکراس و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، اعتقاد بر این بود که این سنگ جواهر دارای انرژی تسکین دهنده ای است که باعث ایجاد طراوت و شادابی در روحیه مالکش شده و امید به زندگی اش را افزایش می دهد. قطعا سنگی که تجسم شکیبایی و مهربانی است، همان سنگی است که مالکش را با چنین ویژگی هایی آشنا نموده و در عین حال دانش و تمرکز ذهنی وی را ارتقا می دهد.

 

سنگ تولد زمرد

زمرد به عنوان سنگ قیمتی متولدین بهار شناخته می شود. در واقع تصور می شود که زمرد نیروی زندگی را در کالبد متولدین بهار دمیده و موفقیت در سرمایه گذاری های جدید و سلامتی را برایشان به ارمغان می آورد. علاوه براین گفته می شود که زمرد به مالکش کمک می کند تا همه چیز را به نحوی واضح و منطقی ببیند، مراقبه کند و همواره در کارهایش تأمل نماید و سرگردان نباشد. این سنگ قادر است کاشف و دانشمندی را که در ذات مالکش نهفته شده کشف نماید و خلاقیت های وی را افزایش دهد.

 

مفهوم زمرد در تاریخ

زمرد در تاریخ با نام های زیادی شناخته شده زیرا این سنگ جواهر، در گذشته سنگ ارزنده ای بود و برای تمام امپراطوری های بزرگ باستانی ارزشمند و مقدس بوده است. در هند باستان، این سنگ به عنوان “ماراکاتا” به معنای “رویش سبز” شناخته می شد. نام امروزی زمرد به احتمال زیاد از یک کلمه فارسی باستانی گرفته شده که به لاتین به عنوان “smaragdus” ترجمه شده و در نهایت به emerald تبدیل گردیده است .

زمرد تا 6000 سال پیش در بازارهای باستانی آسیا و اروپا فروخته می شد. در آن سوی دریاها، اینکاها زمرد سبز گرانبها و با ارزش را می پرستیدند. حتی ارسطو نیز در نوشته های خود از زمرد یاد می کند و می گوید که زمرد می تواند چشم ها را آرام کند و فرد بیمار را بهبود بخشد.

زمرد زیباست، اما به دلیل خواص معنوی خود نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته. رمال ها معتقد بودند که زمرد حاوی عنصری الهی است و فرهنگ های اسلامی از این سنگ قیمتی برای حکاکی آیات قرآن استفاده می نمودند. حتی گفته می‌شود که نرون، امپراطور روم، نبردهای گلادیاتورها را از طریق یک زمرد شفاف بزرگ تماشا می‌کرد، زیرا معتقد بود که این کار باعث تسکین روحش می شود.

فرهنگ های باستانی زمرد را به خاطر افزایش انرژی خلاقانه در کارها و امور روزمره ارزشمند می دانستند. در قرون وسطی نیز اعتقاد بر این بود که اگر یک بانو زمرد را به گردن آویزد، عفیف و پاکدامن می ماند و اگر زمرد بر روی زبان فردی قرار گیرد، وی می تواند رویدادهای آینده را بیان کند. اعتقاد بر این بود که این ماده قدرت آن را دارد که به عنوان پادزهری در برابر طلسم ها و نفرین ها به کار گرفته شود. در زمان بقراط، زمرد را به صورت پودر در می آوردند و برای تسکین چشم ها از آن لوسیون می ساختند. به طور کلی در بسیاری از فرهنگ ها، اعتقاد بر این بود که زمرد دارای قدرت آرامشب خش و محافظت کننده است و اغلب نماد اعتماد، وفاداری و محافظت از مالکش می باشد.

منشاء شکل گیری زمرد

زمانی که مواد معدنی و شرایط مناسب فراهم باشند، زمرد به عنوان یک مولکول شکل می گیرد. این همان چیزی است که زمرد طبیعی را بسیار کمیاب و ارزشمند می کند. بریل ماده معدنی کمیابی است که زمرد از آن ساخته میشود. بریلیوم، آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن با هم ترکیب می شوند و ماده معدنی بریل را ایجاد می نمایند. شرایط مناسبی نظیر دما و فشار می توانند شروعی برای تشکیل زمرد باشند.

بریل معمولاً در سنگ‌های دگرگونی و در ته نشست های آتشفشانی یا در شکستگی‌ها و شکاف‌های موجود در بین بسیاری از سنگ‌های گرانیتی یافت می‌شود. وجود کروم در بریل، عاملی است که سبب پدیدار شدن رنگ سبز بی نظیر زمرد میشود. کرومی که در ساختار شبکه ای بریل باقی می ماند، رنگ های مختلف را جذب می کند و در نهایت رنگ سبز روشن را منعکس می نماید. مقادیر کمی از آهن نیز می تواند سبب شود تا زمرد، رنگ سبز مایل به زردی داشته باشد. سنگ هایی که رنگ سبز تیره و اشباعی ندارند زمرد محسوب نمی شوند. هنگامی که عناصر مناسبی در رگه‌ های زیر زمینی تحت عنوان رگه ‌های گرمابی وجود داشته باشد، زمرد می‌تواند با سرد شدن رگه ها ایجاد گردد.

زمردها در مقیاس سختی سنگ ها، دارای درجه سختی 7.5 تا 8 هستند این بدان معناست که از الماس انعطاف پذیرتر هستند اما از سایر سنگ های قیمتی سخت ترند. بیشتر زمردها دارای اینکلوژن هایی هستند که از آن برای تمایز بین سنگ واقعی و مصنوعی استفاده می شود. غالباً به دلیل ظاهر خزه‌ای به اجزای درون زمرد، باغ نیز گفته می شود.

 

Source: www.withclarity.com

بازگشت به لیست