اخبار

یاقوت قرمز (Red ruby)

معنا و مفهوم سنگ یاقوت:

کلمه “یاقوت” از کلمه لاتین “ruber” اقتباس شده که به معنای قرمز است. یاقوت سرخ همیشه سنگ مورد علاقه افراد قدرتمند و عاشقان بوده و به عنوان یکی از سنگ های قیمتی در نظر گرفته می شود که شور و احساسات زیادی را در خود دارد. حتی در برخی از فرهنگ ها در رابطه با این سنگ افسانه های زیادی وجود دارد. طبق برخی از این افسانه ها یاقوت روی درختان رشد می کند. یعنی شکوفه های سفیدی بر روی درختی خاص جوانه زده و سپس تبدیل به یاقوت سرخ رسیده ای می شود که آماده چیدن است. نام یاقوت در کتاب های مقدس نیز ذکر شده و در برخی از قدیمی ترین فرهنگ ها، نام این سنگ ذکر شده و از آن قدردانی شده است.

ویژگی های فیزیکی:

یاقوت یک سنگ بسیار سخت است چنانکه در مقیاس سختی مواد معدنی Mohs دارای رتبه 9.0  می باشد و همین امر سبب شده که بعد از الماس و موزانایت قرار داشته باشد (الماس در مقیاس 10.0 رتبه دارد و موزانایت بین الماس و یاقوت قرار می گیرد). یاقوت طبیعی دارای نواقص زیادی ، از جمله ناخالصی هایی در رنگ است. یکی از ناخالصی های این سنگ ، باریکه هایی می باشد که به آن “ابریشم” نیز گفته می شود. این نواقص در تشخیص یاقوت طبیعی از مصنوعی نقش بسزایی برعهده دارند.  امروزه عملیات حرارتی زیادی برروی یاقوت های سرخ انجام می شود بطوری که تقریباً بر روی هر یاقوت سرخی یکی از انواع رایج عملیات حرارتی صورت گرفته است. این عملیات معمولا قبل از برش سنگ انجام می شوند. گفته می شود چند عدد یاقوت سرخ با کیفیت بالا در جهان وجود دارد که چنین عملیات حرارتی بر رویشان انجام نشده و البته قیمت بسیار بالایی نیز دارند.

رنگ یاقوت سرخ:

کوراندوم(Corundum) که جزو سنگ های قیمتی است و سایه هایی از رنگ قرمز یا صورتی را در خود دارد، یاقوت سرخ نامیده می شود. در آمریکا شرایط خاصی در مورد خلوص یاقوت وجود دارد. یعنی برای اینکه سنگی در گروه یاقوت قرار گیرد باید استانداردهای خاصی داشته باشد، در غیر این صورت بعنوان یاقوت کبود صورتی برچسب گذاری می شود. تمایز بین دو نوع یاقوت سرخ و یاقوت کبود صورتی مفهومی نسبتاً جدید است که به تازگی در قرن بیستم پدیدار شده است. به همین دلیل بحث های زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد.

درجه بندی رنگ:

سه جنبه مهم از رنگ یاقوت سرخ باید هنگام درجه بندی آن مورد توجه قرار گیرد. این ویژگی ها شامل فام، خلوص و تناژ هستن.  فام به رنگ یاقوت که ما آن را می بینیم اشاره دارد. خلوص میزان دید رنگ را تعیین می کند. مثلا روشن یا تیره بودن سنگ توسط این ویژگی تعیین می شود. در نهایت، تناژ میزان خلوص رنگ را به ما نشان می دهد. اگر تناژ خالص باشد ، هیچ رنگ ثانویه ای وجود نخواهد داشت. اگر تناژ خالص نباشد، ممکن است سنگ شامل یک یا چند رنگ ثانویه مانند صورتی، بنفش و نارنجی باشد.

گرانبها یا کم ارزش:

اگرچه این موضوع دیگر سندیت ندارد اما سنگهای قیمتی زمانی به دو دسته تقسیم می شدند: گرانبها و نیمه قیمتی. الماس، زمرد، یاقوت سرخ و یاقوت کبود در دسته اول جای داشتند و سایر سنگ های قیمتی دسته دوم را تشکیل می دادند. یاقوت سرخ به عنوان یکی از چهار سنگ قیمتی گرانبها، سخت تر و با دوام تر از سایر سنگ های قیمتی است، به همین دلیل گرانتر هم هست.

یاقوت واقعی در مقابل یاقوت های ساخته شده در آزمایشگاه:

 

امروزه دیگر هیچکدام از یاقوت هایی که در بازار می بینید یاقوت واقعی نیستند. با اینکه اکثر این سنگ ها به وضوح بعنوان سنگ های آزمایشگاهی برچسب گذاری شده اند، هنوز تعداد زیادی از آنها در حالیکه در آزمایشگاه ساخته می شوند به عنوان سنگ طبیعی به فروش می رسند. برای شناسایی تفاوت بین سنگ طبیعی و آزمایشگاهی، باید چند نکته مهم را در مورد یاقوت طبیعی بدانید. اکثر یاقوت های سرخ دارای نوعی رگه  هستند. یک متخصص می تواند به شما در تشخیص این موضوع که یاقوت سرخ شما بی عیب و نقص است یا خیر کمک کند، اما باید بدانید کمتر از یک درصد احتمال دارد که یاقوت سرخ طبیعی به اندازه یاقوت پرورش یافته در آزمایشگاه،کامل و بی عیب و نقص باشد. بزرگترین امتیاز چنین مواردی این است که یاقوت بی عیب و نقص معمولا با قیمتی بسیار پایین فروخته می شود. پس به طور کلی قیمت پایین نشان دهنده سنگ های آزمایشگاهی است. یاقوت ها سنگ های قیمتی گرانبهایی هستند و مانند الماس، زمرد و یاقوت کبود، گران قیمت می باشند پس قیمت ارزان نشان دهنده یک سنگ آزمایشگاهی بی کیفیت است. اندازه یاقوت سرخ نیز می تواند به شما کمک کند تا به اصل بودن یا نبودن آن پی ببرید. یاقوت های بزرگ به سختی به دست می آیند و بسیار گران قیمت هستند. اگر یاقوت سرخی را دیده اید که قیمت گزافی ندارد، مطمئن باشید که یک سنگ آزمایشگاهی بیشتر نیست و جزو یاقوتها ی اصل به شمار نمی آید. یاقوت های ساخته شده در آزمایشگاه شبیه به یاقوت واقعی هستند ، بنابراین تمایز بین این دو بسیار دشوار است. تنها راهی که می توان به وسیله آن به طور قطع از اصل بودن یاقوت مطمئن شد، مشاهده ساختار سنگ از طریق میکروسکوپ است. این کار باید توسط یک متخصص انجام شود. یکی دیگر از مواردی که می توانید  به واسطه آن از خرید سنگ تقلبی جلوگیری کنید درخواست گواهینامه است. فقط یاقوت های اصلی استخراج شده چنین مدارکی دارند و لذا به واسطه آنها می توانید از اصل بودن سنگ مطمئن شوید.

فواید جسمانی:

از قدیم اعتقاد بر این بوده که یاقوت سرخ دارای ویژگی های خاصی است، از جمله ویژگی هایی که می توانند سلامت فرد را بهبود بخشند. یاقوت سرخ می تواند به بهبود حافظه، قلب و مغز فرد کمک کند. در قرن سیزدهم دارویی برای درمان مشکلات کبدی وجود داشت که شامل پودر یاقوت سرخ بود. در قرون بعدی ، یعنی 15 و 16، گفته می شد که این سنگ های قرمز زهر را خنثی می کردند. حتی اعتقاد بر این بود که وقتی پودر این سنگ روی پوست فرد مالیده می شود جوانی و سرزندگی به او می بخشد.

فواید احساسی:

چه در گذشته و چه امروز، یاقوت ها همواره به عنوان نماد عشق، سرزندگی، انرژی و قدرت شناخته می شوند. به همین دلیل است که یاقوت سرخ به عنوان قدرتمندترین سنگ قیمتی روی کره زمین به حساب می آید. این امر به جنبه آتشین سنگ و رنگ آن مربوط می شود. رنگ قرمز نماد خون نیز هست، به همین دلیل اعتقاد بر این است که یاقوت سرخ، انرژی و قدرت را افزایش می دهد. یکی دیگر از افسانه های احساسی که در مورد یاقوت سرخ وجود دارد این است که به فردی که از آن استفاده می کند شجاعت زیادی می بخشد و او زندگی عاری از ترسی خواهد داشت.

فواید انگیزشی:

نظریه هایی وجود دارد که عنوان می کنند یاقوت سرخ قادر است تعادل فرد را بهبود بخشد و حتی اشتیاق به زندگی را در فرد به بالاترین حد ممکن برساند. همچنین اعتقاد بر این است که یاقوت سرخ می تواند به افراد کمک کند تا انگیزه بیشتری پیدا کنند و به آنها در یافتن انرژی و تعیین اهداف کمک کند. درواقع این سنگ می تواند افراد را به رهبری قدرتمند تبدیل کند و شخص را از صفات شخصیتی مثبتش آگاه نماید.

 

Source: www.leibish.com
بازگشت به لیست