اخبار

ویژگی های اوپال

اوپال

اوپال از آن دسته سنگ های قیمتی است که اکثر مردم آن را به خوبی می شناسند.

در حقیقت می توان گفت که اوپال، سنگ محبوبی برای انواع جواهرات است و تقریبا همگان آن را دوست دارند به طوری که حتی در صف انحصاری سنگ‌های تولد نیز توانسته جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد. اگر در ماه اکتبر به دنیا آمده اید، اوپال می تواند سنگ مورد علاقه تان باشد.

اگر شما نیز یکی از طرفداران پر و پا قرص این سنگ هستید بهتر است بدانید که تنوع اوپال خیلی بیشتر از آن است که تصور می نمایید.

خب اگر دائما به این فکر بودید که بهتر است زمانی را به بررسی اهمیت و تاریخچه این سنگ قیمتی و جذاب اختصاص دهید، باید به شما بگویم که هم اکنون زمانش فرارسیده است.

چراکه ما می خواهیم در یک چشم برهم زدن، هر آنچه را که باید در مورد اوپال بدانید به شما آموزش دهیم.

نحوه شکل گیری و ترکیب اوپال

قبل از اینکه بخواهم برایتان داستان شهرت اوپال در طول تاریخ را تعریف کنم، بهتر است در مورد چگونگی تشکیل این سنگ قیمتی با هم صحبت کنیم.

بهتر است بدانید فرآیندی که منجر به شکلگیری اوپال می شود از نحوه شکلگ یری بیشتر سنگ های قیمتی شناخته شده متمایز می باشد.

چرا؟ زیرا این سنگ ساختاری بی شکل دارد نه کریستالی.

بنابراین حتی بدون کاوش جنبه‌های فنی و خواص شیمیایی اوپال، میتوان دریافت که مواد غیرمتبلور و بی شکل تشکیل دهنده آن بسیار صافتر و نامنظم‌تر بوده و نسبت به متریال های تشکیل دهنده سنگ های کریستالی نامشخص تر هستند.

حال سوال این است که این سنگ چه شکلی دارد و چگونه به نظر می آید؟ اوپال از گلوله های سیلیسی آبداری که به شدت به هم چسبیده اند و در کنار هم نور را همانند منشوری گرفته و منعکس می کنند تشکیل شده است.

این گلوله های سیلیسی همان چیزی هستند که جلوه ای رنگین کمانی و منحصر بفرد به این سنگ قیمتی می بخشند و آن را از هر سنگی متمایز می سازند.

سنگ اوپال به دلیل آرایش ژل مانندش (به دلیل محتوای سیلیس هیدراته) متخلخل بوده و تا 20 درصد آب دارد.

انواع اوپال

هنگامی که یک اوپال را تصور می کنید احتمالاً سنگی به رنگ سفید متمایل به شیری با رگه های رنگین کمانی ظریف را در ذهنتان تجسم می نمایید که با برخورد نور به سنگ،  کاملا قابل مشاهده هستند.

این رگه های رنگین کمانی باعث به وجود آمدن تنوع خاصی در این سنگ شده اند که در جواهرات کلاسیک مزین به اوپال کاملا مشهود است. بنابراین اوپال ها از نظر ظاهری بسیار متنوع هستند.

آنها می توانند رنگ ها، الگوها و سطوح تیره و روشن متفاوتی داشته باشند. در واقع همه چیز بستگی به نوع اوپالی دارد که شما بدان می نگرید و اینکه از کجا استخراج شده است.

اوپال بر دو نوع است که عبارتند از: اوپال گرانبها و اوپال معمولی.

اوپال گرانبها

اوپال های گرانبها چیزی را به نمایش می گذارند که به عنوان “بازی رنگ” شناخته می شود.

با ارزش‌ترین اوپال‌ها، اوپال هایی هستند که قابل مشاهده‌ترین، چشمگیرترین و با ثبات ‌ترین رنگ‌ها را دارند و این فاکتور تنها به واسطه چگالی گلوله های سیلیسی سنگ و میزان سازگاری آنها از نظر شکل و اندازه قابل تعیین است.

با ارزش ترین و گرانبها ترین انواع اوپال ها، اوپال سیاه و اوپال قلوه سنگی یا بوادر استرالیا هستند. از دیگر انواع زیبا و گرانبهای اوپال نیز میتوان به اوپال اتیوپی، اوپال سفید و اوپال آتشین اشاره نمود.

اوپال معمولی

در اوپال های معمولی، چیزی به نام بازی رنگ قابل مشاهده نیست. در عوض، آنها یا خیلی شفاف هستند یا خیلی مات و هیچ رگه رنگین کمانی مسحورکننده ای نیز در آنها وجود ندارد.

با این حال، اوپال های معمولی در رنگ‌های بسیار زیبا و متنوعی موجود هستند. اوپال صورتی، اوپال آبی و اوپال سبز، همه و همه نمونه‌هایی از سنگ‌های طبیعی هستند که در دسته ‌بندی «اوپال معمولی» جای می گیرند.

درست همانند الماس آزمایشگاهی که به عنوان جایگزینی برای الماس های اصیل در آزمایشگاه ساخته می شود، پیشرفت های تکنولوژیکی این امکان را فراهم نموده اند تا نسخه مصنوعی این سنگ قیمتی نیز ساخته شود.

اوپال مصنوعی همان بازی رنگی را که در انواع اوپال گرانبها مانند اوپال سفید موجود در تصویر بالا قابل مشاهده است تقلید می کند.

معنا و اهمیت اوپال

در دوران باستان، اوپال یکی از با ارزش ترین سنگ های قیمتی به حساب می آمد. درواقع توانایی این سنگ در آشکار نمودن تمام رنگ های رنگین کمان، آن را به با ارزش ترین و مجلل ترین سنگ آن دوره مبدل نموده بود.

از نظر تاریخی، اعتقاد بر این بود که اوپال ها دارای قدرت جادویی هستند .و می توانند چیزهای نامرئی را آشکار نمایند. این خرافات مربوط به کلمه یونانی opallios است که به کدورت و تاری و در عین حال بینایی اشاره دارد.

پس از قرن‌ها محبوبیت این سنگ قیمتی، در نهایت افکار عمومی تغییر چشمگیری پیدا کرد و بسیاری اوپال ها را نشانه بدشانسی می‌دانستند.

در نهایت، به نظر می رسد که شهرت سنگ بیشتر به محبوبیت اولیه اش به عنوان سنگی با قدرت جادویی بازمی گردد.

اوپال ها برای کسانی که به خواص متافیزیکی و معنوی سنگ های قیمتی اعتقاد دارند، اهمیت زیادی دارد.

از نظر سنتی گفته می شود که اوپال دارای طیف گسترده ای از خواص درمانی است و به ویژه از قدرتی شفا بخش برای ناراحتی های پوستی و بیماری های چشمی، برخوردار است.

فراتر از قلمرو سلامت جسمانی، اوپال معمولا با عشق، اشتیاق، میل به زندگی و باروری همراه می باشد.

علاوه براین این سنگ قیمتی به دلیل رنگین کمان زیبایی که در سینه اش دارد و به خاطر به نمایش گذاردن رنگ‌های فصل پاییز مانند قرمز، نارنجی و سبز، سنگ تولد رسمی ماه اکتبر نیز هست.

اوپال سنگ قیمتی درنظر گرفته شده برای چهاردهمین سال ازدواج یک زوج نیز می باشد.

نتیجه گیری

سنگ اوپال از زمانی که برای اولین بار کشف شد تا کنون، نشان دهنده مفاهیم و معانی مختلفی بوده است. اما کمیاب بودن، زیبایی منحصر به فرد و تنوع خیره کننده آن توانسته اند تا به امروز، آن را از دیگر سنگ های قیمتی متمایز نمایند.

با داشتن چنین تاریخچه غنی و درخشندگی طبیعی و بی نظیری، آیا بازهم از این که اوپال هم در جواهرات مقرون به صرفه و هم در جواهرات گرانبها انتخاب محبوبی به شمار می آید تعجب می کنید؟

درواقع، مهم نیست که این سنگ شخصا برای شما چه معنایی دارد، چراکه اوپال یک ماده خام کلاسیک است که در هر مجموعه جواهرات یا بدلیجاتی خودنمایی می کند.

 

Source: www.blushandbar.com
بازگشت به لیست